OZOverbindzorg zet patiënt én hulpverleners centraal?
Cindy Hobert is directeur van OZOverbindzorg. In 2013 startte zij dit initiatief vanuit de huisartsenpraktijk in Luttenberg.
“ik gun iedereen rust en autonomie, die ontstaat als je antwoord krijgt op de vragen die je hebt”.
OZOverbindzorg biedt een digitaal platform waarin alle betrokken hulpverleners én (de familie van) de patiënt een betrouwbaar en transparant netwerk vormen. Binnen het platform werken hulpverleners (zorg én welzijn) samen binnen één systeem en wisselen zij gegevens uit. Geen complete dossiers, maar slechts de relevante communicatie, op het moment dat het patiënt én hulpverleners schikt. De patiënt bepaalt wie toegang heeft, dus ook mantelzorgers of betrokken familieleden kunnen opmerkingen of vragen delen. OZOverbindzorg is een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door gemeenten en zorgverzekeraars.
Marleen leerde Cindy kennen tijdens een stage bij de Gemeente Zwolle als onderdeel van haar opleiding tot arts Maatschappij + Gezondheid. De COVID-19 uitbraak en alle uitdagingen die hieruit voortkomen was aanleiding voor Marleen om haar te interviewen.
Cindy, hoe gaat het met OZOverbindzorg in deze bijzondere periode die door het coronavirus wordt overheerst?
Het gaat goed. De transformatie naar het denken vanuit de mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben heeft een enorme vlucht genomen sinds jouw stageperiode in 2015. Ondertussen is OZOverbindzorg vast onderdeel geworden van de zorg die geleverd wordt in 78 gemeenten in Nederland. In 2019 wonnen we de Nationale Zorginnovatieprijs. Daar zijn we best trots op. De dagelijkse positieve ervaringen van patiënten, mantelzorgers en andere zorgverleners stimuleren ons om voort te gaan!
De corona uitbraak laat zien hoe waardevol het samenspel tussen hulpverleners, het thuisfront en het sociale netwerk kan zijn om patiënten, met en zonder COVID-19, te steunen. De coronacrisis brengt digitale oplossingen in de zorg in een stroomversnelling. Hulpverleners en instanties zijn haastig op zoek naar nieuwe manieren om te communiceren met hun cliënten. Hard nodig, maar wat er misgaat is dat iedereen met een eigen oplossing komt. Dit heeft tot gevolg dat patiënten, die vaak meerdere hulpverleners hebben, zich opeens allerlei nieuwe systemen eigen moeten maken en het overzicht volledig kwijtraken. Er verdwijnen zelfs mensen geheel van de radar. Gevaarlijk en bovendien ontzettend zonde, want deze tijd biedt juist de kans om gedegen netwerkzorg op te zetten.
De coronacrisis maakt sommige uitdagingen pijnlijk duidelijk, zoals dat het hanteren van uiteenlopende digitale oplossingen problematisch is in de ouderenzorg. Maar ook kinderen hebben vaker dan je denkt te maken met meerdere hulpverleners. Voor de ontwikkeling van het kind én de regierol van ouders is het van het grootste belang dat hulpverleners op de hoogte zijn van elkaars bevindingen en adviezen. Niets is immers zo frustrerend als van het kastje naar de muur gestuurd worden als het gaat om het welzijn van je kind.
Ook binnen de GGZ biedt het samenkomen van zorg uit het medische én het sociaal maatschappelijke domein de beste kans op betere resultaten. Het is bij uitstek een sector waarin geen standaard aanpak bestaat, maar naar persoonlijke verhalen en behoeftes moet worden gekeken. Daar ontstaat pas ruimte voor als alle verschillende perspectieven worden verbonden én er oprechte aandacht is voor de persoon die men tegenover zich heeft. Of dat nu face-to-face is of via een videocall, daarin zit de vernieuwing niet. De echte transformatie moet worden gemaakt met veilige, centrale communicatie waarin alle partijen betrokken zijn. En de tijd dringt, want de impact van de coronacrisis zal ook op deze sector groot zijn.
In verschillende regio’s geven hulpverleners de netwerkzorg die nodig is voor post-COVID patiënten via OZO verbindzorg. Zij hebben dit platform ingezet, omdat de patiënt en de familie bepalen wie er toegang krijgt en welke informatie er gedeeld mag worden. Hulpverleners zijn immers tijdelijk in het leven van mensen betrokken, logisch dat zij niet hun eigen ICT inzetten om samenwerking tot stand te brengen. Als de betreffende hulpverlener niet meer betrokken is, zou de digitale samenwerking ook voor de rest van het netwerk stoppen!
Een ander groot voordeel is dat patiënt en familie daarmee het overzicht over het zorgnetwerk dat betrokken is bij het herstel van de patiënt. Dat is extra belangrijk, omdat de variëteit in klachten die ontstaan na een COVID-19 infectie betekent dat veel hulpverleners waardevol kunnen bijdragen (zie plaatje). Je ziet dat zo’n nieuwe ziekte tot veel nieuwe initiatieven leidt. Die innovaties zijn prachtig. Tegelijkertijd horen wij de verhalen van patiënten die zoekende zijn, tussen de initiatieven. Juist nú nadenken vanuit de patiënt en zijn/ haar hulpbronnen kan bijdragen om goede zorg te verlenen. Die ervaringen moeten we benutten en samenbrengen met andere mooie initiatieven zoals C-support.
Wat is jouw droom voor de toekomst van de zorg in Nederland?
In mijn ideale wereld maakt iedereen, jong en oud, gebruik van één digitaal communicatieplatform. In die ideale wereld krijg je bij je geboorte een account dat van wieg tot graf blijft bestaan, waarin alle hulpverleners die je gedurende je leven krijgt, kunnen samenwerken met jou en met elkaar. Jij mag zelf bepalen wie er op welk moment in je leven betrokken is. Lang niet iedereen zal dit account direct nodig hebben. Gelukkig niet! Maar als er een moment in je leven komt waarop je wel behoefte hebt om de zorg rondom je te organiseren, kun je direct aan de slag. En dat zorgt niet alleen voor een helder overzicht, maar kan ook een uitstekend preventiemiddel zijn.
Stel je voor: je hebt een zware bevalling gehad. Dan wil je dat niet alleen de verloskundige en de kraamzorg op de hoogte zijn, maar dat ook de huisarts of je psycholoog weten wat er gebeurd is. En wanneer je kind op school met pesten te maken krijgt, is het overleg tussen jou en de school opeens erg belangrijk. Hoe communiceer je over zulke ingewikkelde zaken? Als je gewend bent aan je eigen communicatieplatform OZOverbindzorg, is de drempel om je zorgen te delen met bijvoorbeeld de docent, een stuk lager. Of wat dacht je van het moment waarop je eigen ouders zorg nodig hebben. Zo’n situatie op zich is al moeilijk genoeg, het laatste wat je wil is onduidelijkheid rondom de zorg. Zorg loopt, net als de bijbehorende zorgen, je hele leven door. Daarom zou ook de communicatie rondom deze zorg altijd door moeten lopen. Uiteraard onder jouw regie.
Ons initiatief www.ditisgoedezorg.nl is bedoeld om zorgverleners te inspireren. Als zorgverleners dit lezen en enthousiast worden, bij wie kunnen zij terecht voor meer informatie?
Ze zijn van harte welkom via info@ozoverbindzorg.nl.