Digitale Zorg(en)
Over digitale zorg valt veel te zeggen. De ene zorgverlener ziet het liefst veel investeringen in dit type zorg, de ander houdt vooralsnog liever afstand tot de ontwikkelingen. Hoe kijk jij? Laat je inspireren door een mooie dialoog.
“Kun je de verbinding met elkaar maken, weet je wat er bij de ander speelt en kun je hier op een goede en ook efficiënte manier op inspelen.”
Godfried Bogaerts
“Iedereen wordt gesteund, gehoord, gewaardeerd en voelt zich welkom om deel te nemen in de (zorg)netwerken”
Cindy Hobert.
“Als je niet oppast, vergroot de digitalisering van de zorg gezondheidsverschillen”
Christine Dedding
Aan tafel:
Tafelheer en Side-kick: Ashis Brahma & Saskia van Witzenburg
Godfried Bogaerts, CEO en founder van BeterDichtbij
“BeterDichtbij is een digitale dienst opgezet met de ziekenhuizen. Met deze dienst kun je als patiënt eenvoudig en veilig digitaal contact houden met jouw zorgverleners. BeterDichtbij is op dit moment in gebruik bij bijna een half miljoen mensen en 40 ziekenhuizen in Nederland. De komende periode sluiten meer zorgorganisaties aan waaronder revalidatieklinieken en thuiszorgorganisaties. Schaal is essentieel om succesvol te kunnen zijn met een digitale dienst in de zorgsector. Als patiënt loop je vaak niet bij één zorgorganisatie en communicatie ontleent zijn waarde altijd vanuit een netwerk. Hoe groter het gebruik hoe meer mogelijkheden ontstaan om ook daadwerkelijk op een andere manier te gaan werken in de zorg. Doel voor BeterDichtbij is komende jaren uit te groeien tot een landelijke dienst die voor iedereen te gebruiken is. Mogelijk dat uiteindelijk de overheid op termijn de dienst overneemt als we dichter bij dit doel komen. Voor nu trekken we intensief met de zorgsector op om zo gezamenlijk eenvoudig, digitaal contact voor iedereen mogelijk te maken.”
Cindy Hobert, oprichtster van OZO verbindzorg. DIGZ interviewde haar vorig jaar, zie hier.
“De belangrijkste stappen die OZO nu zet is het bijstaan van inwoners op alle fronten en het ontzorgen van zorg- en hulpverleners. We moeten digitalisering niet meer zien als’ iets erbij’, maar juist als onderdeel van zorg en welzijn. Als we altijd oog houden voor de gebruiker (waar en voor wie doen we het?), dan komen we tot de gewenste systeemverandering. Domein overstijgend samenwerken vraagt om een integrale aanpak, niet vanuit de hokjes die er nu allemaal zijn.”
Christine Dedding, Assoc. Professor Amsterdam UMC, specialisatie: Participatie en Co-creatie in gezondheidszorg, onderzoek en beleid.
“Met een team van onderzoekers doe ik onderzoek naar gezondheidsverschillen en digitale ongelijkheid. Kwantitatieve studies suggereren dat iedereen in Nederland WIFI en een smartphone heeft, maar in de praktijk is dat helaas niet zo. Mensen delen bijvoorbeeld een smartphone, of hebben een oude smartphone waarop nieuwe zorgapps niet werken, en/of moeten een schoolapp verwijderen omdat het geheugen niet voldoende is voor nog een andere zorgapp. De toegang tot de onlinewereld is duur en het zoeken van een goed en goedkoop abonnement uiterst ingewikkeld. Door te vertrekken vanuit de leefwereld van mensen laten we zien hoe beleid en zorginnovatie uitpakt voor mensen in kwetsbaar makende omstandigheden. We werken actiegericht, samen met alle betrokkenen leren in het doen, totdat de gewenste systeemverandering is bereikt. Juist voor mensen die dat het hardste nodig hebben. Belangrijk want zorginnovaties komen nu vaak vooral ten goede aan mensen die het al goed hebben…. Wij pleiten ervoor om digitale ongelijkheid niet als een individueel vaardigheidsprobleem te zien, maar als een maatschappelijke opgave. Dus bij deze doen we graag een oproep: laten we er samen voor zorgen dat de zorg toegankelijk blijft voor iedereen.”
Zie ook https://digitaleinclusie.com/ en www.schoolforparticipation.com